|
Bemutatkozás
Szakmódszertani Központ
A tanárképzés és a felsőoktatás-pedagógia szolgálatában
Az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán közel harminc bölcsész
tanári szakon folyik tanárképzés a szakmai képzésért felelős intézetekben. 2008-ban
alakult meg a Szakmódszertani Központ azzal a céllal, hogy folyamatosan bővülő szakmai
tevékenységével hozzájáruljon a Bölcsészettudományi Karon nagy hagyományokkal
bíró, nemzetközileg is elismert bölcsésztanár-képzés megerősítéséhez és
továbbfejlesztéséhez.
A Szakmódszertani Központ a következő tanári szakok képzésével és a tanárok továbbképzésével
kapcsolatos szakmai tevékenységet hivatott támogatni, kari szinten koordinálni,
valamint egyetemi szinten képviselni.
TANÁRI SZAKOK A BÖLCSÉSZETTUDOMÁNYI KARON |
NAPPALI TAGOZAT
|
LEVELEZŐ TAGOZAT
|
Első tanári szakterületek
|
Második tanári szakterületek
|
Első tanári szakterületek
|
Egymással párosítva is felvehetők.
|
Egy első tanári szakterülettel párban vagy annak birtokában vehetők fel.
|
Egymással párosítva is felvehetők.
|
angoltanár
bolgár- és nemzetiségibolgár-tanár*
ének-zene tanár
franciatanár
hollandtanár
horváttanár
horvát- és nemzetiségihorvát-tanár
japántanár*
kínaitanár*
latintanár
lengyeltanár
lengyel- és nemzetiségilengyel-tanár
|
magyartanár mozgókép- és médiaismeret-tanár* némettanár német- és nemzetiséginémet-tanár ógörögtanár olasztanár orosztanár portugáltanár romántanár spanyoltanár szerbtanár szerb- és nemzetiségiszerb-tanár szlováktanár
|
filozófiatanár hon- és népismerettanár magyar mint idegen nyelv tanár művészettörténet-tanár nyelv- és beszédfejlesztő tanár
|
angoltanár
ének-zene tanár
magyartanár
némettanár
német- és nemzetiséginémet-tanár
történelemtanár
|
* A tanári szak
akkreditálása folyamatban van.
A középiskolától a tudós bölcsész tanári pályáig
Az
ELTE Bölcsészettudományi Karának hagyományokra épülő, kiemelt küldetése a tudós
bölcsész tanárok magas színvonalú képzése. A középiskolai diákok, ha tanári
pályára készülnek, hosszú, ám igen gazdag, élvezetes utat járnak be, amíg tudós
tanárrá válnak.
A
középiskolai diákok az érettségi vizsga után először az alapszakokra
jelentkezhetnek. Az alapszakon 120 kreditnyi tanulmányokat folytatnak az első
tervezett tanári szakterületük megalapozására, valamint egy 50 kredites képzést
végeznek el a tervezett második tanári szakterületüknek megfelelően. A két
tanári szakterületet az ELTE bármelyik karának képzési kínálatából választhatják.
Kis
számban vannak olyan második tanári szakterületek is, amelyekre 50 kredites speciális
alapszakos előtanulmányok nélkül lehet jelentkezni (például a magyar mint
idegen nyelv, a nyelv- és beszédfejlesztő tanári szakokra). Az ilyen típusú tanári
szakokon a felvételihez elegendő a felvételi követelményekben megjelölt alapszak,
valamint az egyéb követelmények, például a felsőfokú nyelvvizsga teljesítése. A
tanári pályára készülő hallgatók egy 10 kredites pedagógiai-pszichológiai
alapozó modult is végeznek az alapszakon.
Az
alapszakos képzés utolsó félévében lehet jelentkezni a tanári mesterszakra.
Azoknak, akiknek nincs még tanári szakképzettségük, két tanári szakterületre
kell jelentkezniük. A tanári mesterszakra jelenleg szóbeli felvételi vizsgával
lehet bejutni. A sikeres felvételi után kezdődik el a két és fél éves
tanárképzés a két választott tanári szakon, valamint a pedagógiai-pszichológiai
szakterületen. A tanári mesterszak utolsó félévében a tanárjelölt hallgatók szakmai
gyakorlaton vesznek részt.
A
tanári mesterszak befejezése után a Bölcsészettudományi Karon különféle bölcsészeti
doktori programokban, valamint szakirányú tanárképzéseken lehet folytatni a bölcsészeti
és a szakpedagógiai tanulmányokat.
A
Szakmódszertani Központ szervezeti felépítése
A Szakmódszertani Központ szakmai tevékenysége
A
Szakmódszertani Központ az alábbi szakmai tevékenységeket végzi a
Bölcsészettudományi Karon:
- A bölcsészeti tanárképzés szakmai képviselete a karon,
az egyetemen, a régióban és a régión túl.
- A bölcsészeti szakpedagógiai oktatás és a szakmai
gyakorlat szervezésének támogatása, koordinálása a karon.
- Szakpedagógiai kutatóműhelyek szervezése, a bölcsésztanár-képzési
kutatócsoport szakmai munkájának a támogatása, ösztönzése. A kutatócsoport
munkájában különféle szakos oktatók és tehetséges hallgatók vesznek részt.
- Hazai és nemzetközi szakpedagógiai pályázatok kezdeményezése
és koordinálása a karon oktatók és hallgatók közreműködésével.
- A bölcsészeti tanárképzés szakmai népszerűsítése a
régióban és a régión túl.
- Kapcsolatépítés és -ápolás a közoktatási
intézményekkel, például a partner középiskolai hálózat kialakításával és bővítésével.
- Szakmai kapcsolatok építése és ápolása más
pedagógusképző intézményekkel és karokkal, a hallgatói érdekképviseletekkel, a
gyakorlóiskolákkal, valamint a szakmai szervezetekkel.
- Szakmai programok, konferenciák szervezése pedagógusok
és a tanárképzés iránt érdeklődő hallgatók részvételével. A központ 2011-ben
rendezi meg az I. Trefort-kerti bölcsész tanári konferenciát a középiskolai
tanárok számára.
- Szakmai honlap működtetése a tanárképzés minden
résztvevője számára.
- Szakmai kiadványok szerkesztése, a Bölcsész Tanári
Tanulmányok című, digitális sorozat indítása.
- A tehetséggondozás szolgálata: a tehetséges tanár
szakos hallgatók szakpedagógiai kutatásainak ösztönzése; a tantárgy-pedagógiai
diákkör és a bölcsész tanári szakos gyakornoki műhely munkájának szakmai
támogatása.
- Bölcsészeti multimédiatár kialakítása, bölcsész szakos
órafelvételek gyűjtése, készítése és feldolgozása, multimédiás tananyagok
összeállítása.
- Szakirányú tanártovábbképzések szervezése a humán
műveltségi területeken tanító pedagógusok számára.
- Tanulmányi versenyek szervezése, közreműködés a
Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny szervezésében, továbbá
tanítási versenyek, valamint az Eötvös József országos középiskolai szónokverseny
meghirdetése és megrendezése.
- Képzések szervezése, valamint állandó szolgálat
biztosítása az e-learning alkalmazására az oktatók és a hallgatók számára.
- Egyéni és csoportos képzések szervezése, valamint
állandó szolgálat biztosítása az IKT alkalmazására az oktatók és a hallgatók
számára, továbbá interaktív táblás tananyagok fejlesztése.
- Kapcsolatépítés és -ápolás a középiskolás diákokkal
szakmai programok és tudományos diákműhelyek szervezésével; együttműködés e cél
megvalósítása érdekében az Eötvös Collegiummal.
Az ELTE Bölcsészettudomány Kara a bölcsésztanár-képzés
központja
Az ELTE
Bölcsészettudományi Kara a bölcsésztanár-képzés országosan elismert központja.
Az egyetemen az országban egyedülállóan gazdag a bölcsész tanári szakok, a
szakirányú továbbképzések, valamint a bölcsészeti és a szakpedagógiai doktori
programok kínálata. A nagyhírű oktatók és a tehetséges hallgatói képviselők
mindent megtesznek azért, hogy mind elméleti felkészültségben, mind gyakorlati
képességekben is kiváló, tudós bölcsész tanárok végezzenek az Eötvös Loránd Tudományegyetemen.
|
|
.: |
| • |
| • | Utolsó módosítás:
2011.08.24.
| :. |
|
|
|
|
 |
2021
Január
|
 |
H |
K |
Sz |
Cs |
P |
Sz |
V |
28 |
29 |
30 |
31 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|