Magyar nyelvű,
papíralapú irodalmak
Austin, J. L. 1990. Tetten ért szavak. Bp., Akadémiai Kiadó.
Bagi Ferenc
1989. A -val/-vel (insztrumentáliszi-kommitativuszi) formák oktatása a magyar
mint környezetnyelv
tanításában. = HungOkt. 5-6: 68-78.
Balázs János
1969. Javaslat a külföldi magyaroktatáshoz szükséges tankönyvek szerkesztésére
és kiadására. = MtanKülf. 1:
29-33.
Bálint Sándor 1973. Karácsony, húsvét, pünkösd. A nagy
hazai és közép-európai
hagyományvilágból. Bp.
Bán Ervin 1986.
A magyar tárgyas ragozás és az idegen nyelvi névmáshasználat a nyelvtanításban. = Magyar Nyelvőr. 110: 451-467.
Bándli Judit, Maróti Orsolya 2003. Kultúra és nyelvi
viselkedés. Japán diákok kérési és
visszautasítási stratégiái
magyar nyelven. Nádor Orsolya–Szűcs Tibor (szerk.)
Hungarológiai
Évkönyv 4. 137-152.
Bánhidi Zoltán
1972.A magyar tárgyi mondatrész és az angol anyanyelvűek nézőpontja. (Gondolatok nyelvészetről és
gyakorlatról.) = Magyar Nyelv. 68:
429-443.
Bánhidi Zoltán
1972. A névmások kontrasztivitása az angol anyanyelvűek magyaroktatásában. = NyéK. 7: 19-25.
Bánhidi Zoltán
1974. Jelentéstani és stilisztikai kérdések az idegen nyelvek oktatásában,
különös tekintettel a magyarra,
mint idegen nyelvre. = JStil. 75-81.
Bárdos Jenő 2000. Az
idegen nyelvek tanításának elméleti alapja és gyakorlat. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Bp.
Bartha Antal-Czeglédy Károly 1977. Magyar őstörténeti tanulmányok. Bp.
Bencsáth
Aladárné 1967. Idegen ajkúak (külföldiek) magyar nyelvre való tanítása felsőoktatásunkban. = MNyTR. 409-413.
Domokos Péter 1980. Tájékoztató a magyar nyelv és irodalom oktatásának
egyetemi és főiskolai műhelyeiről.
Bp., Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság. 37 lap.
Durst Péter 2002. Lépésenként magyarul. Szegedi Tudományegyetem, Hungarológiai
Program.
Éder Zoltán
1967. Audio-vizuális eszközök és eljárások a magyar beszéd oktatásában. =
MNyTR. 430–434.
Éder Zoltán 1978. Egyetemi magyartanítás Nápolyban, Nyelvünk és Kultúránk 32, 35-41.
Éder Zoltán 1981. A magyar mint idegen nyelv oktatásának elvi és
módszertani kérdései a
magyar egyetemeken, LektKonf. V., 29-33 és Magyar Nyelv. 79: 128.
Éder Zoltán 1983: Fejezetek a magyar mint idegen nyelv
oktatásának történetéből. Magyar
Nyelvőr. 107. évf. 3. 309-323.
Éder Zoltán 1983. Fejezetek a
magyar mint idegen nyelv oktatásának történetéből. Dolgozatok a magyar mint idegen nyelv és a
hungarológia köréből 1. Budapest.
Éder Zoltán 1984. A magyar mint
idegen nyelv diszciplináris helye. Dolgozatok a magyar mint idegen nyelv és a hungarológia köréből 2.
Budapest.
Erdős József,
Prileszky Csilla 1992. Halló, itt
Magyarország! Budapest: Akadémiai Kiadó.
További kiadások: 1995, 2001, 2002,
2006.
Estók Tivadarné 1987.
Mikroszövegek a magyar mint idegen nyelv tanításában.= NyPI. 9:70-81.
Fábián Pál 1974.
A magyar nyelv és irodalom oktatása a külföldi egyetemeken. = AKonf. 2: 239- 250.
Fésűs András
1972. A magyar szórend, hangsúly és hanglejtés tanítása idegen ajkúaknak. = Magyar
Nyelvőr. 96: 321-338.
Fodor Katalin
1986. A számítógép felhasználása a magyar mint idegen nyelv oktatásában a Budapesti Műszaki Egyetemen. = NyPI. 8:
171-177.
Fülei-Szántó Endre 1975. A kontrasztív
nyelvészet és a nyelvoktatás. Modern Nyelvoktatás. XII. 1-2. 9-16.
Fülei-Szántó Endre–Gereben Ágnes (szerk.) 1978. Nyelvpedagógiai írások. I. Bp., Marx Károly
Közgazdaságtudományi Egyetem Nyelvi Intézet. 450 lap.
Fülei-Szántó Endre-Szilágyi János 1975. A nyelvtanulásról. Bp., RTV-Minerva. 227 (+ 1) lap.
Geertz, C.1994. Az értelmezés hatalma. Antropológia írások.
Bp., Századvég.
Giay Béla 1981. A magyar nyelv oktatása külföldieknek. Bp., (Nemzetközi Előkészítő
Intézet.) 33 lap
Giay Béla 1987. A magyar irodalom külföldi
egyetemi oktatása. = HungOkt. 1: 23-28.
Giay Béla –Nádor Orsolya 1998. Magyar mint idegen nyelv/Hungarológia. Bp., Janus/Osiris
Ginter Károly
1973. Leíró nyelvtanunk és a magyar mint idegen nyelv oktatásának két kérdése.
= Magyar Nyelvőr. 97: 77-81.
Ginter Károly
1974. A hibaelemzés néhány tanulsága magyarul tanuló francia nyelvű diákok munkái alapján. = IntSz. 3: 1-10.
Hadrovics
László1969. A funkcionális magyar mondattan
alapjai. Bp., Akadémiai Kiadó.
Hársné Kigyóssy Edit 1978. Magyartanítás külföldieknek Magyarországon. =
NyéK. 29: 48-52.
Hársné Kígyóssy Edit (szerk.) 1978.
A külföldiek magyar nyelvoktatásának módszerei a műszaki
felsőoktatási
intézményekben. - Folia Practico-Linguistica VIII. Bp., BME Nyelvi Intézet.
86 + 1 lap.
Hársné Kígyóssy Edit 1978: A magyar
idegen nyelvként való tanítása. In. Hársné Kígyóssy (szerk.) 1978: 35-40.
Hársné Kígyóssy Edit (szerk.) 1979:
Grammatika és nyelvoktatás. A külföldiek magyar nyelvoktatása a műszaki felsőoktatási intézményekben. Folia
Practico-Linguistica 9.1. Budapesti
Műszaki Egyetem, Nyelvi Intézet, Budapest.
Hársné Kígyóssy Edit (szerk.) 1980: A
szövegközpontú nyelvoktatás. A külföldiek magyar nyelvoktatása a műszaki felsőoktatási intézményekben.
Folia Practico-Linguistica 10.1.
Budapesti Műszaki Egyetem, Nyelvi Intézet, Budapest.
Hegedűs Rita 1984. Nyelvtan és nyelvtanítás viszonya
Bél Mátyás Sprachmeisterében. Magyar
Nyelvőr. 75-83.
Hegedűs Rita
1987. Egy külföldieknek írandó magyar nyelvtan elé. = Nyr: 111: 287-300. és Dolgozatok 13. sz.
Hegedűs Rita 2004. Magyar
nyelvtan. Formák, funkciók összefüggések. Tinta Kiadó, Bp.
Hegedűs Rita – Nádor Orsolya (szerk.) 2006. Magyar nyelvmester. Bp., Tinta
Könyvkiadó.
Hegedűs József 1980. Néhány nyelvoktatás-elméleti kérdés. In:
Hell György (szerk.). 1980. 55-
65.
Hegyi Endre
1962. Elvi és módszertani szempontok a
külföldi ösztöndíjasok magyar nyelvi oktatásához.
Bp. 81 p.
Hegyi Endre 1967. Hogyan tanítsuk idegen nyelvként a magyart?
A vonzatközpontú nyelvoktatás módszere.
Bp. 56 p.
Hegyi Endre 1969. Magyaroktatás idegen anyanyelvűeknek. =
MtanKülf. 1: 5-22.
Hell György (szerk.) 1980. Alkalmazott
nyelvtan és nyelvoktatás. 30 éves a nyelvoktatás a
Budapesti Műszaki Egyetemen. Bp., BME Nyelvi Intézet.
367 lap.
Hlavacska Edit,
Hoffmann István, Laczkó Tibor, Maticsák Sándor 1991, 1996. Hungarolingua 1.
Hlavacska Edit, Hoffmann István, Laczkó Tibor,
Maticsák Sándor 1993. Hungarolingua 2.
Debrecen: Debreceni Nyári
Egyetem.
Horváth Mátyás
1987. Alapvető nyelvi szerkezetek tanítása a magyar mint idegen nyelv oktatásában. = NyéK. 66: 63-69.
Horváth Tibor
1980. Az anyanyelv szerepe a magyar mint idegen nyelv elsajátításában. = MNyGr. 417-424.
Imre Samu 1981. Nyelvünk és
kultúránk a nagyvilágban. Cikkgyűjtemény. Bp., Népművelési Propaganda Iroda.
Ittzésné Kövendi
Kata 1989. A magyar nyelvi tudás mérése Amerikában integratív nyelvi tesztekkel. = Magyar Nyelvőr. 113: 228-237.
Jakab László
1969. Módszertani megjegyzések a magyar nyelv tanításához. = MtanKülf. 1: 22- 26.
Jónás Frigyes
1983. A magyar mint idegen nyelv oktatásának produktív módszere célnyelvi környezetben. = StudRuss. 6:
313-328.
Karácsony Sándor 1985. A magyar észjárás. Bp., Magvető.
Keresztes László
1970. A magyar határozórendszer oktatásáról Finnországban. = MtanKülf. 2 111-113.
Keresztes László 1995. Gyakorlati magyar nyelvtan. Debrecen, Debreceni Nyár Egyetem
Kiss Antal 1990.
A magyar igeragozás oktatásának kérdései (finnországi tapasztalatok alapján). =
HMód. II. 189-195.
Kiss Jenő 1974. Gondolatok német anyanyelvűek
magyartanításáról. = Magyar Nyelvőr
98: 59-73.
Kiss Miklósné 1970. Határozóink tanításának
néhány problémájáról. = MtanKülf. 2: 114-117.
Kornya László (szerk.)1977. Magyar nyelv külföldieknek. Módszertani
gyűjtemény. Bp.-
Debrecen, TIT. (72 lap.)
Kontra Miklós 1979. Széljegyzetek a magyar
mint idegen nyelvről, Magyar Nyelvőr.
103: 208-10.
M. Korchmáros Valéria 2006. Lépésenként magyarul.
Magyar nyelvtani kézikönyv. Szegedi
Tudományegyetem,
Hungarológiai Program.
Kósa László (szerk.) 1991. A magyarságtudomány kézikönyve. Bp.,
Akadémiai Kiadó.
Kozma Endre 1978. Az intonáció tanítása a magyar nyelv
oktatásában. = NyéK. 28: 45-54.
Labov, W. 1973. A társadalmi folyamatok tükröződése a
nyelvi szerkezetekben. In: Szépe
György (szerk.) A nyelvtudomány ma. Bp., Gondolat
Magyar Miklós
1990. Az irodalom szerepe a magyar nyelv tanításában és az irodalom mint diszciplína oktatásának lehetőségei a
Paris III. egyetemen. = HungOkt. 7-8: 47-54.
Máhr Lászlóné
1978. A szakirányú magyar nyelvi oktatás alapelvei a NEI-ben. (Tervezet a szakirányú magyar nyelvi tankönyvek
felépítéséhez.). = IntSz. 9: 118-128.
Maróti Orsolya 1999. Az elutasítás pragmatikai szempontú vizsgálata. Szakdolgozat,
Budapest,
ELTE.
Maróti Orsolya 2003. Szia, professzor úr! Pragmatikai
hibák idegen ajkúak magyar
nyelvhasználatában. Nádor
Orsolya–Szűcs Tibor (szerk.) Hungarológiai
Évkönyv 4.
166-172.
Maróti Orsolya 2004. Direkt kérés – direkt válasz? A
kérés és visszautasítás beszédaktusának egy
lehetséges vizsgálati módja.
Nádor Orsolya–Szűcs Tibor (szerk.) Hungarológiai
Évkönyv 5. 216-222.
Mihályi József -
Fülei-Szántó Endre 1969. Intenzív magyar nyelvoktatás külföldiek számára. = ModNyokt. 1-2. sz. 232-235.
Nagy Károly 1973. Külföldi magyartanításunk
módszereinek kialakításáról. = Mtan. 280-283.
Naumenko-Papp
Ágnes 1985. A magyar mint idegen nyelv tanításának kérdéséhez (orosz nyelvi környezetben). = Magyar Nyelvőr. 109: 172-177.
Németh Jenő 1970. A helyhatározó kifejezési
eszközeinek tanítása. = MtanKülf. 2: 118-125.
Nyomárkay István
1984. A magyar alak- és mondattan néhány nehéz része az idegen ajkúak magyartanításában. = AnyIdny. 227-233.
Oláh Tibor 1970.
Kísérlet a magyar nyelv audio-vizuális módszerrel történő oktatására. = MtanKülf. 2: 131-137.
Pataki F.- Ritoók Zs. 1999. (szerk.): Magyarságkép és történeti
változásai. Bp., MTA
Műhelytanulmányok.
Pléh– Síklaki – Terestyéni 1997. Nyelv –
kommunikáció – cselekvés. Bp., Osiris
Pordány László
1975. Nyelvoktatáési módszer és nyelvelsajátítási elmélet. = ModNyokt. 1. sz. 29-41.
Prileszky Csilla
1971. Az arab anyanyelvűek magyartanulásának néhány problémája. = MtanKülf. 3: 94-99.
Rácz Endre 1991. Az
egyeztetés a magyar nyelvben. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Rácz Endre (szerk.) Fejezetek a leíró nyelvtan köréből. Tankönyvkiadó, Bp. 219-82. 3.
Reményi Mária,
K. 1974. A jelentésmagyarázat és a lexikális rokonértelműség használata és szerepe a külföldi diákok magyar nyelvi
oktatásában. = JStil. 487-490.
Rónai Béla 1967.
A helyes magyar kiejtés oktatásának néhány kérdése nyelvjárási, illetve kétnyelvű területen. = MNyTR. 523-527.
Santarcangeli, Paolo 1974. A magyar nyelv
tanítása idegeneknek. = JStil. 503-507.
Sebestyén András 1970. A határozók
tanításának módszeréről. = MtanKülf. 2: 126-130.
Somos Béla - Székely József 1973. Az igekötő
tanítása. = IntSz. 2: (melléklet) 1-12.
Somos Béla 1990. A hungarológiai
ismeretnyújtás és a nyelvtanítás. = HMód. II. 206-212.
Szathmári István 1981. A magyar nyelv és irodalom oktatása külföldi
egyetemeken. Magyar Hírek XXXIV.
évfolyam, 19. szám. szeptember 19. 6. és 7. lap.
Szathmári István 1990. A magyar szórend
legfőbb sajátosságairól. = Magyar Nyelv.
86: 68-72.
Szauder József
1974. A magyar irodalom külföldön való oktatásának módszertani kérdéseiről. = MtanKülf. 4: 20-34.
Szekfű Gyula
(szerk.) 1939. Mi a magyar? Bp.
Szende Aladár 1973. A magyarnak mint
anyanyelvnek a tanítása - Amerikában. = Magyar
Nyelvőr. 97: 66-77.
Szende Aladár és Szépe György (szerk.) 1978. A magyar mint idegen nyelv. Az MTA Alkalmazott
Nyelvészeti Bizottsága 1977. június 21-én megtartott ülésének anyaga. Bp., Különlenyomat a Magyar Nyelvőrből, pp.
299-332.
Szende Aladár
1990. Gyerekek magyarra tanítása nyelv és kultúra egységében. = HMód. II. 212‑218.
Szépe György 1969. A magyar mint idegen nyelv tanítása és az
alkalmazott nyelvészet.
Szépe György 1970. A magyar kiejtés
oktatásának alapjairól. = MtanKülf. 2: 97-99.
Szépe György 1981. A "magyar mint idegen nyelv" néhány
diszciplináris kérdése, LektKonf. V., 9-27.
Szende Aladár
1989. A magyar nyelv és kultúra tanításának módszertanáról. (Vitaindító
vázlat). = NyéK. 73: 31-40.
Szili Katalin 2000. A magyar időhatározók rendszere. Magyar Nyelv 272-82.
Szili Katalin 2000. A tárgyasság a magyar nyelvben Magyar Nyelvőr 356-69.
Szili Katalin 1999. Hogyan tanítsuk? Az igekötők. A
kétféle ragozás. Dolgozatok….38.sz.
Szili Katalin 2004. Tetté vált szavak. Budapest: Tinta Könyvkiadó.
Szili Katalin 2006. Vezérkönyv a magyar grammatika
tanításához. Enciklopédia Kiadó.
Szili Katalin 2006. Nyelvbe rejtett üzenetek. Magyar Nyelv. 33-43.
Szőllősy-Sebestyén András (szerk.) 1984. Készségek fejlesztése és mérése a magyar mint idegen nyelv oktatásában. Folia
Practico-Linguistica 14.1. Budapesti Műszaki Egyetem, Nyelvi Intézet. Budapest.
Szőllősy-Sebestyén
András (szerk.) 1986. A differenciálás lehetőségei és módszerei a
magyar mint idegen nyelv oktatásában.
Tanulmánygyűjtemény. A X. módszertani konferencia anyaga. Bp. 316 p. [FPL. 16: 1. sz.]
Szűcs József
1975. A vizsgáztatás módszere és az egységes követelményrendszer kialakítása a magyar mint idegen nyelv oktatásában. = IntSz.
6: 40-57.
Tarnói László
1990. A magyar irodalomtörténet egyetemi oktatása külföldön, idegen anyanyelvűek részére. = HungOkt. 7-8:
36-42.
Tverdota György (főszerk.) 2000. Hungarológia (A Nemzetközi Hungarológiai Központ
folyóirata)
Tuomo Lahdelma-
Maticsák Sándor (szerk.) 1995. Hungarológia
Magyarországon kívül.
Jyväskylä.
Uhrman György
1978. Az egybevető módszer alkalmazása az
igekötők tanításában. (Magyar- angol
kontrasztív dolgozat.) = IntSz. 9: 1-56.
Varga Géza 1999. A magyarság jelképei. Bp., Írástörténeti
Kutatóintézet.
Wacha Balázs 1983. Az „aspektualitás” tanítása.
= Magyar Nyelvőr. 107: 149-165.
Wacha Balázs 2001. Időbeliség és aspektualitás a
magyarban. NytudÉrt. 149.sz.
Welter, Alfons
1980. Néhány megjegyzés a cseh ajkúak magyar nyelvtanításához, illetve nyelvtanulásához. = MNyGr. 769-774.
Magyar nyelvű,
digitális irodalmak
Hegyi Endre -
Czigány Lóránt - Kontra Miklós: A magyar mint idegen nyelv fogalma
http://mek.oszk.hu/01200/01282/01282.htm
Idegen nyelvű, papíralapú
irodalmak
Brown, H. D. 2001. Teaching
by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy.
Pearson Education.
Brumfit Ch.,
Finocchiaro M. 1983. The Functional- Notional Approach. New York:
OUP
Canale, M., Swain, M. 1980. Theoratical bases of
communicative approaches to second language
teaching and testing. Applied Linguistics 1: 1-47.
Coseriu, Emilio 1987: Grundzüge der funktionellen
Syntax. in: Formen und Funktionen.
Max
Niemeyer Verlag, Tübingen,
133-175.
Cummins, J. 1981. Bilingualism
and Special Education: Issues in Assessment and Pedagogy.
Clevedon, Multilingual
Matters.
Dik, S. C.
1989. The Theory of Functional Grammar. Dordrecht.
Ellis, R. 1992. Grammar
Teaching – Practice or Consciousness-raising. Clevedon.
Fábián, Pál
1974. Manuale della lingua ungherese.
Bp., Tankönyvkiadó.
Fülei-Szántó,
Endre 1975. New Ways of Teaching Hungarian. = ModLangT. 379-381.
Freudenstein, Reinhold (szerk.) 1979. Teaching
of Foreign Languages to the very Young. Papers
from seven countries on work
with 4- to 8-year-olds. Oxford-New York-Toronto-Sydney-
Paris-Frankfurt, Pergamon Press. XII + 97 lap.
Freudenstein, Reinhold-Sabine Baltruweit. 1975. Foreign-language teaching and learning today
(1975). Methods and Techniques of Foreign-Language Teaching with
Reference to the
Aims in View Levels and Age Groups, Social and Professional Backgrounds.
Marburg, FIPLV. 99 lap.
Gárdus, János
1975. Some Problems in Teaching
Technical Texts. = ModLangT. 387-391.
Gingras, Rosario C. 1977. Second-Language Acquisition and Foreign
Language Teaching.
Arlington, Virginia, Center for Applied Linguistics. x+107 lap.
Ginter, Károly
1975. On the Teaching of the Hungarian System of Adverbs. = ModLangT. 39 398.
Halliday,
M.A.K.-Mcintosh, A. - Stevens, P. 1964. The
Lingiustic Scienses and Language
Teaching. London: Longman
Hegyi, Endre
1975. Teaching Hungarian as a Foreign Language. = ModLangT. 361-370.
Hymes, D. 1971. On
Communicative Competence. Philadelphia, P.A., University of Pennsylvania Press. Magyarul: Kommunikatív
kompetencia. In: Horányi Özséb (szerk.) 1978. Kommunikáció 2. Budapest, Közgazdasági
és Jogi Könyvkiadó, 333-356.
Horváth, Mátyás
1975. Hungarian Taught as a Foreign Language in Yugosavia. = ModLangT. 383-385.
Horváth, Tibor
1975. Methods and Aspirations in Teaching Hungarian to Foreigners. = ModLangT. 371-377.
Juhász, János (szerk.) 1980. Kontrastive
Studien Ungarisch-Deutsch. Bp., Akadémiai Kiadó. 139 AD lap. (Studia comparationis linguae
hungaricae.)
Jespersen, O. 1904. How to Teach a Foreign Language.
London: Allen and Unwin.
Kelly, Louis G. 1969. 25 centuries
of language teaching. Rowley, Massachusetts. Newbury Publishers. XI+474 lap.
Maitinskaia,
Klara 1975. Some Remarks on Teaching Hungarian to People with Russian Mother Tongue. = ModLangT. 399-403.
Munby, J. 1978. Communicative
Syllabus Design. Cambridge University Press
O’Malley, J., Chamot, A. 1990. Learning Strategies in Second Language Acquisition.
Cambridge, Cambridge
University Press.
Payne, Jerry 1987. Colloqual
Hungarian. London, Routledge.
Payne, Jerry 1987. Hungarian for the autodidact = NHQ. 105: 182-187.
Sinor, Denis
1971. Teaching „Hungary” (Hungarian Studies as an Academic Subject). = NHQ. 37-46.
Thomas J. 1983. Cross-cultural pragmatic failure. Applied Linguistics 4. 91-112.
Van Ek 1979. The
Threshold Level in a European Unit/Credit System for Modern Language
Learning by Adults. Systems Development in Adult Language
Learning.
Strasbourg: Council of Europe.
Wilkins, D. A. 1976. Notional Syllabuses. Oxford: Oxford University Press.
Wilkins, D. A. 1984.
Teaching without a language syllabus but with a linguistic focus.
TRANEL 6.