Beszámoló a BTK Oktatói Műhely 2. találkozójáról

A ChatGPT alkalmazási lehetőségei a tanításban, illetve a szakmódszertanban – jó gyakorlatok megosztása: Oktatói műhely

Május 11-én került sor a Szakmódszertani Központ által szervezett következő oktatói műhelyre, melynek keretein belül megnéztük, a ChatGPT-vel jelenleg melyek az elérhető olyan lehetőségek, amelyek megkönnyíthetik az oktatók munkáját, és integrálhatók például a tanárképzésbe, valamint szó esett arról is, melyek jelenleg a program limitációi.

Bár jelenleg is sok vita övezi a ChatGPT adta lehetőségek limitálását a hallgatók körében, azonban minden bizonnyal inkább a felsőoktatási módszertant kell átalakítani és annak szolgálatába állítani a ChatGPT-hez hasonló alkalmazásokat, hiszen a munkaerőpiacon elvárás lesz a mesterséges intelligencia ismerete.

A műhelyen a következő témaköröket tekintettük át: lehetőségek a szöveggondozásban, feladatok gyártása és tudásellenőrzés, az intelligens képek szerepe az oktatásban, mire nem jó a ChatGPT, illetve a mesterséges intelligenciával létrehozott tartalmak detektálása.

A jelenlegi tapasztalatok alapján a szöveggondozás esetében a ChatGPT kiválóan teljesít akár szakszövegek fordításában is: a Google Translate angol-spanyol fordítójának megoldásaival szemben például egyértelműen pontosabb megoldást kaptunk a ChatGPT-vel. Ugyanakkor a magyar nyelvre fordítás még nehézkesen megy. Angol nyelvű szakszövegek korrekcióját, lektorálását szintén remekül végezte a program, ez a magyar nyelv esetén jóval alacsonyabb színvonalon valósult meg. Amennyiben egy szöveg stílusát, KER-szintjét vagy műfaját szeretnék megváltoztatni, egy pillanat alatt elvégzi helyettünk, meglepően jó eredménnyel. Például egy nyelvészeti szakszövegből is kérhetjük, hogy varázsoljon szonettet. Ezzel a trükkel akár irodalom órán is élhetünk: ugyanazt a szöveget elkészíttethetjük sokféle műfajban, és a stílusjegyek remekül tanulmányozhatók a szövegváltozatokon. Amennyiben bizonyos nyelvtani szerkezeteket szeretnénk gyakoroltatni nyelvórán adott szókincs kontextusába ágyazva, ezen is könnyen segít a ChatGPT. Így a szaktanár egyszerűen összekapcsolhatja nyelvtani feladatok gyakoroltatását azzal a szókinccsel, amely témakört egyébként éppen érintenek. Így teljes mértékben az adott kurzus igényeihez igazítható feladatokat generálhatunk. Amennyiben egy dolgozat “A” verziójából “B” verziót szeretnénk gyártani, már kevésbé könnyű a dolgunk. A tapasztalatok alapján egy többféle feladatot tartalmazó tesztet egy az egyben nem tud hirtelen megemészteni a program, és “összezavarodik”. Azonban, ha egyenként adunk neki feladatokat, hogy készítsen hasonlót, és elég pontos instrukciókat adunk, elkészül a B verzióval, így ezeket a külön feladatokat már csak össze kell raknunk. Hasznos lehet hallásértés-feladatok készítéséhez is a program. Amennyiben egy adott témához generáltatunk szöveget (ennek pl. hosszát, nyelvi szintjét is megadjuk előre), és az elkészült szöveget felolvastatjuk pl. a Word szövegből beszédszintetizáló funkciójával, azt pedig képernyőmentéssel elmentjük, máris lesz egy egyedi, sehol máshol pontosan ebben a formában fel nem lelhető audio anyagunk a témához. Amennyiben egy szöveghez igaz-hamis állításokat kérünk a programtól, nem árt óvatosnak lenni, mert előfordulhat, elsősorban a pontatlan instrukciók következtében, hogy a ChatGPT nem az adott szöveghez írja az állításokat, hanem, ugyan a témához kapcsolódóan, de a szövegtől teljesen függetlenül. Jó hír, hogy ezt általában képes korrigálni, ha felhívjuk rá a figyelmét.

Bár a ChatGPT intelligens képek funkciója jelenleg nem ingyenes már, készíthetünk mesterséges képeket a craiyon.com oldal segítségével. Kulcsszavak alapján 9 kisméretű, letölthető és ingyenesen felhasználható képet generál, akár rajzos stílusban. Érdemes angol nyelven megadni a kulcsszavakat (bár “ért” más nyelven is, és az elgépelések sem feltétlen zavarják – lásd a mellékelt kép), és lehetőleg kevésbé elvont fogalmakat. Hátránya, hogy reklámokat tartalmaz az oldal, illetve a képeket viszonylag hosszú idő alatt, körülbelül egy percen belül készíti el.

Művészetek tanításában kimondottan hasznos lehet a stílusjegyek bemutatására a program (pl. megkérhetjük, hogy készítsen adott témában – mint szomorú nő az esős városban – egy bizonyos festő stílusában képeket: az alábbiak Picasso, Delacroix, Matisse, illetve Frida Kahlo stílusában készültek, a kulcsszavak megváltoztatása nélkül, csupán az az instrukció változott, hogy kinek a stílusjegyeit hordozzák.

 

Ha valamilyen irodalmi mű elemzésének egyik lépéseként, elsősorban fiatalabb korosztály tanításakor arra kérnénk a tanulókat, hogy keressék meg egy költemény kulcs szavait és azok alapján rajzoltassanak a mesterséges intelligenciával képet, szintén hasznunkra lehet a program. Alább József Attila „Mama” című verséhez készült mesterséges illusztrációkat láthatunk. Itt megjegyzendő, hogy az emberi arcok kissé életszerűtlenek, szellemszerűek még.

 

 

Felmerültek azonban különböző, a mesterséges intelligencia által még nem tökéletesen kezelt területek is. Elsősorban az lehet gyakori probléma, ha a program nem érti, vagy nem úgy érti az általunk adott instrukciót, ahogyan mi szeretnénk. Például a „fogalmazd át” instrukciót nem értette egyelőre magyarul, illetve hajlamos felülbírálni, korrigálni a szerzőt (például szándékosan helytelenül leírt szavakat helyesre ír át önkényesen, vagy a feladatot nem csak instrukcióban közli, hanem meg is oldja). Az is előfordul, hogy találós kérdést nem tud megoldani, illetve átfogalmaztatás esetén kihagy olyan szövegrészt, amire nekünk szükségünk volna, mert meglátása szerint nem lényeges (és ezt esetlegesen egymás után többszöri kérésre sem korrigálja, csak ha nyomatékosan kérjük). Gyakran megtörténik, ha tárgyi tévedések kerülnek az általa generált szövegekbe, vagy „pótol”, „kitalál” rendelkezésére még nem álló infót. Ez már egyetemisták beadandóiban is megjelent, nem létező személyekre, szakirodalomra, weboldalra vagy akár publikációkhoz tartozó DOI számokra hivatkozott. Ehhez kapcsolódóan tisztázandó, a ChatGPT nem lát rá az internetre, azon valós idejű kereséseket nem képes lefuttatni.

Ami a ChatGPT-vel generált szövegek kiszűrését illeti, jelen pillanatban nehéz helyzetben vagyunk. Több, erre hivatott weboldal (pl. https://copyleaks.com/ai-content-detector, https://aiwritingcheck.org/) sem volt képes egyáltalán eltalálni, vajon mesterséges intelligencia által kreált vagy humán szövegről van-e szó. Ha a ChatGPT-t megkérdezzük egy szövegről, „Te írtad?”, teljesen megbízhatatlan válaszokat ad. Plágiumkereső szoftverek tekintetében egyébként felmerült viszonylag jó opcióként a Turnitin.

A műhelyen számos más, ChatGPT vagy mesterséges intelligencia alkalmazásához kapcsolódó ötlet felmerült, léteznek például prezentáció készítő alkalmazások (https://www.slidesai.io/ (ennek korlátozott az ingyenes használata), vagy személyi asszisztens programok (https://www.usemotion.com/, de ez sem ingyenes), a legtöbb ötletet azonban a nyelvoktatáshoz javasolták a kollégák, és elsősorban Russel Stannard videóit említették, melyek közül ezeket ajánljuk mi is:

https://www.youtube.com/watch?v=dvcORCajeeo&list=RDCMUCKjOFIFE0q71IJ4GFx4brng&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=Xy3JQEXxK0w

https://www.youtube.com/watch?v=ZsP-0dFxIeM

Az érdeklődők számos jó ötletet találhatnak a következő oldalon is: https://www.elte.hu/content/milyen-hatasa-lesz-a-mesterseges-intelligencianak-a-felsooktatasra-avagy-itt-a-chatgpt-mit-csinaljak.t.27636

Baditzné Pálvölgyi Kata előadásának ppt-je itt található: ChatGP 1.pptx 

2023.05.31.