Beszámoló a BTK Oktatói Műhely 2. találkozójáról

A ChatGPT alkalmazási lehetőségei a tanításban, illetve a szakmódszertanban – jó gyakorlatok megosztása: Oktatói műhely

Május 11-én került sor a Szakmódszertani Központ által szervezett következő oktatói műhelyre, melynek keretein belül megnéztük, a ChatGPT-vel jelenleg melyek az elérhető olyan lehetőségek, amelyek megkönnyíthetik az oktatók munkáját, és integrálhatók például a tanárképzésbe, valamint szó esett arról is, melyek jelenleg a program limitációi.

Bár jelenleg is sok vita övezi a ChatGPT adta lehetőségek limitálását a hallgatók körében, azonban minden bizonnyal inkább a felsőoktatási módszertant kell átalakítani és annak szolgálatába állítani a ChatGPT-hez hasonló alkalmazásokat, hiszen a munkaerőpiacon elvárás lesz a mesterséges intelligencia ismerete.

A műhelyen a következő témaköröket tekintettük át: lehetőségek a szöveggondozásban, feladatok gyártása és tudásellenőrzés, az intelligens képek szerepe az oktatásban, mire nem jó a ChatGPT, illetve a mesterséges intelligenciával létrehozott tartalmak detektálása.

A jelenlegi tapasztalatok alapján a szöveggondozás esetében a ChatGPT kiválóan teljesít akár szakszövegek fordításában is: a Google Translate angol-spanyol fordítójának megoldásaival szemben például egyértelműen pontosabb megoldást kaptunk a ChatGPT-vel. Ugyanakkor a magyar nyelvre fordítás még nehézkesen megy. Angol nyelvű szakszövegek korrekcióját, lektorálását szintén remekül végezte a program, ez a magyar nyelv esetén jóval alacsonyabb színvonalon valósult meg. Amennyiben egy szöveg stílusát, KER-szintjét vagy műfaját szeretnék megváltoztatni, egy pillanat alatt elvégzi helyettünk, meglepően jó eredménnyel. Például egy nyelvészeti szakszövegből is kérhetjük, hogy varázsoljon szonettet. Ezzel a trükkel akár irodalom órán is élhetünk: ugyanazt a szöveget elkészíttethetjük sokféle műfajban, és a stílusjegyek remekül tanulmányozhatók a szövegváltozatokon. Amennyiben bizonyos nyelvtani szerkezeteket szeretnénk gyakoroltatni nyelvórán adott szókincs kontextusába ágyazva, ezen is könnyen segít a ChatGPT. Így a szaktanár egyszerűen összekapcsolhatja nyelvtani feladatok gyakoroltatását azzal a szókinccsel, amely témakört egyébként éppen érintenek. Így teljes mértékben az adott kurzus igényeihez igazítható feladatokat generálhatunk. Amennyiben egy dolgozat “A” verziójából “B” verziót szeretnénk gyártani, már kevésbé könnyű a dolgunk. A tapasztalatok alapján egy többféle feladatot tartalmazó tesztet egy az egyben nem tud hirtelen megemészteni a program, és “összezavarodik”. Azonban, ha egyenként adunk neki feladatokat, hogy készítsen hasonlót, és elég pontos instrukciókat adunk, elkészül a B verzióval, így ezeket a külön feladatokat már csak össze kell raknunk. Hasznos lehet hallásértés-feladatok készítéséhez is a program. Amennyiben egy adott témához generáltatunk szöveget (ennek pl. hosszát, nyelvi szintjét is megadjuk előre), és az elkészült szöveget felolvastatjuk pl. a Word szövegből beszédszintetizáló funkciójával, azt pedig képernyőmentéssel elmentjük, máris lesz egy egyedi, sehol máshol pontosan ebben a formában fel nem lelhető audio anyagunk a témához. Amennyiben egy szöveghez igaz-hamis állításokat kérünk a programtól, nem árt óvatosnak lenni, mert előfordulhat, elsősorban a pontatlan instrukciók következtében, hogy a ChatGPT nem az adott szöveghez írja az állításokat, hanem, ugyan a témához kapcsolódóan, de a szövegtől teljesen függetlenül. Jó hír, hogy ezt általában képes korrigálni, ha felhívjuk rá a figyelmét.

Bár a ChatGPT intelligens képek funkciója jelenleg nem ingyenes már, készíthetünk mesterséges képeket a craiyon.com oldal segítségével. Kulcsszavak alapján 9 kisméretű, letölthető és ingyenesen felhasználható képet generál, akár rajzos stílusban. Érdemes angol nyelven megadni a kulcsszavakat (bár “ért” más nyelven is, és az elgépelések sem feltétlen zavarják – lásd a mellékelt kép), és lehetőleg kevésbé elvont fogalmakat. Hátránya, hogy reklámokat tartalmaz az oldal, illetve a képeket viszonylag hosszú idő alatt, körülbelül egy percen belül készíti el.

Művészetek tanításában kimondottan hasznos lehet a stílusjegyek bemutatására a program (pl. megkérhetjük, hogy készítsen adott témában – mint szomorú nő az esős városban – egy bizonyos festő stílusában képeket: az alábbiak Picasso, Delacroix, Matisse, illetve Frida Kahlo stílusában készültek, a kulcsszavak megváltoztatása nélkül, csupán az az instrukció változott, hogy kinek a stílusjegyeit hordozzák.