Beszámoló a BTK Oktatói műhely 3. találkozójáról
A Szakmódszertani Központ a 2023. évben már a második műhelyét tartotta a mesterséges intelligencia oktatási alkalmazásával kapcsolatban. Az alkalom fókuszában a készségfejlesztés állt - nem csak nyelvszakosoknak.
Baditzné Pálvölgyi Kata olyan alkalmazási lehetőségeket mutatott be, amelyek a mesterséges képek és hangok felhasználására fókuszáltak. A képekkel kapcsolatban felmerült a művészettörténeti ismeretek ellenőrzése - több alkalmazás ugyanis meglehetősen jó színvonalon képes reprodukálni egy-egy művészeti irányzat képviselőinek stílusát. Használhatjuk a mesterséges képeket gondolatébresztőnek, netán fontos társadalmi problémák elvontabb fogalmak illusztrálására, de gyárthatunk személyre szabott tartalmakat így, akár saját Dixit-kártyánk is lehet, amelyet számos kommunikációs feladathoz, vagy csoportalkotáshoz is használhatunk stimulusként.
Az alkalmazások összehasonlításakor - a következő szempontok alapján: promthűség, valósághű ábrázolás, felhasználóbarát felület, gyorsaság, ingyenes funkciók - a Bing Image Creator nyert, utána a Leonardo.ai, majd végül a Craiyon, de mindhárom alkalmazás valamilyen szempont alapján vezette a listát. Azonban fontos tudni, hogy ezek az alkalmazások leginkább angol nyelven működnek optimálisan, így a promptot is érdemes angolul megadni, ha minél több részletet szeretnénk viszont látni a képen.
A hanggeneráló alkalmazások áttekintésekor egyértelmű volt, hogy angol nyelven már olyan minőségű hangmintákat lehet mesterségesen előállítani, amelyekről nehéz megállapítani, eredeti emberi hang, vagy szintetikus beszédről van -e szó. Ugyanakkor megállapítható, hogy inkább jelenleg csak monologikus szövegek készítéséhez használható megbízhatóan, ugyanis a természetes beszédet jellemző megakadás-jelenségek, hezitációk, illetve az érzelemdúsabb beszédet kísérő hanglejtés tekintetében még nem tökéletesek. A bemutatott alkalmazások közül - MS Word, Natural Readers, Speechify - a Word hanggeneráló alkalmazása adta az emberi beszédhez legjobban közelítő mintákat.
Szabó Éva olyan alkalmazásokat mutatott be, amelyek kimondottan a célzott készségfejlesztésre használhatók. A Twee felületen számos feladatkészítő opciót találunk: Youtube-videóhoz csak a link bemásolásával azonnal elkészülhet például egy szövegértést ellenőrző, három opcionális összefoglalót kínáló feladattípus, melyben csak az egyik összefoglaló lesz igaz. A Youtube-linket elég beilleszteni, és nem kell, hogy angol videó legyen, azonban egyelőre a felületen az elkészült feladatok csak angolul jelennek meg.
A résztvevők néhány további példát láttak arra, hogy a Twee és más alkalmazások, mint például a Debate AI, hogyan támogatják a nyelvi készségek fejlesztését, köztük a beszéd- és íráskészség fejlesztését. A Debate AI például lehetőséget biztosít arra, hogy egy tetszőlegesen elképzelt beszélgetőpartnerrel, aki lehet ismert személyiség, vagy egy, a nyelvtanuló által meghatározott szerepet betöltő személy (pl. egy amerikai egyetemista), a nyelvtanuló írásban beszélgetést folytasson. Ugyancsak megismerkedtek a résztvevők a Twee egy olyan funkciójával, amikor egy adott témáról egymondatos érdekes tényeket generál, majd azokat a mondatnak a felhasználó által kijelölt pontján kettőbe vágja. Íly módon egy izgalmas páralkotó feladatot is csinálhatunk pillanatok alatt a párosmunka változatosabbá tételére.
Szó esett még a mesterséges intelligencia önálló tanulást segítő lehetőségeiről. Ehhez kapcsolódóan a résztvevők megnézték, hogy a ChatGPT hogyan tud fejlesztő értékelést adni a tanulók által alkotott angol és francia nyelvű szövegre. Ennek az illusztrálása rámutatott arra is, hogy a különböző nyelvekben különböző mértékben megbízható a ChatGPT ingyenes változata.
Sajnos a tervezett alkalmazások egy részének a bemutatása az időhiány miatt elmaradt, de ezekre később majd vissza lehet térni. Addigra pedig, a mesterséges intelligencia gyors fejlődése miatt, már lehet, hogy sokkal többet fognak tudni, mint jelenleg.
A résztvevők ezután választhattak, melyik területen szeretnének legközelebb mesterséges intelligencia fókuszú műhelyen részt venni. A többség a prompt optimalizásra, illetve értékelésre szavazott, de a szöveggondozás tekintetében is merült fel igény. A műhely szervezői megemlítették, hogy jövő márciusában indul egy kétéves projekt, amely során számos alkalommal lehet számítani hasonló műhelyekre, továbbképzésekre a mesterséges intelligencia felsőoktatási alkalmazhatóságának területein.
Baditzné Pálvölgyi Kata műhelyben vetített ppt-je: Készségfejlesztés mesterséges intelligenciával (nem csak) nyelvszakosoknak 1.pptx
Szabó Éva műhelybeli ppt-je: Készségfejlesztés mesterséges intelligenciával (nem csak) nyelvszakosoknak.pptx