Dokk projekt/MI képzések - 3. műhely

2025.03.27.
Dokk projekt/MI képzések - 3. műhely

Beszámoló – 3. műhely: Az (ön)értékelés, autonóm tanulás és önfejlesztés lehetőségei mesterséges intelligenciával

Ahogy arról korábban is beszámoltunk, a 2022-1.1.1-KK-2022-00003-as számú, Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ "Mesterséges intelligencia az oktatásban labor (MIOL)" című projekt "MI képzések" alprojektje 2024-ben és 2025-ben rendszeresen tart tudásmegosztó műhelyeket online és személyes formában is a mesterséges intelligencia (felső)oktatási felhasználási lehetőségeivel kapcsolatban. Az első műhelyt 2024. július 2-án tartottuk Tananyagfejlesztés mesterséges intelligencia segítségével: kép, hang, video címmel, a második műhelyt pedig 2024. december 2-án A tanári és tanulói készségfejlesztés lehetőségei mesterséges intelligenciával címmel.

A harmadik műhely a következő címmel került megrendezésre 2025. március 27-én: Az (ön)értékelés, autonóm tanulás és önfejlesztés lehetőségei mesterséges intelligenciával. A következő kérdésekre kerestük a választ: Hogyan használhatjuk fel a mesterséges intelligenciát kvízek és tesztek előállítására, és hogyan tudjuk ezzel támogatni hallgatóink önértékelését? Milyen lehetőségeket nyújtanak a mesterséges intelligenciával készített kvízek és tesztek a tanult ismeretek aktiválására, a hallgatók aktív részvételére és önálló tanulásuk ösztönzésére? Hogyan segíti a mesterséges intelligencia hallgatóink önálló tananyagfeldolgozását a tükrözött osztályterem, mint tanulásszervezési módszer alkalmazásakor? Milyen lehetőséget biztosít a mesterséges intelligencia az autonóm tanuláshoz kapcsolódó személyre szabott kommunikáció támogatására?

Áttekintettük a mesterséges intelligenciával generált kvízek és tesztek lehetséges felhasználását, és azok beépítését szemináriumokba és előadásokba a tananyag bevezetésénél, az előzetes ismeretek felelevenítésénél és egyes tananyagrészek ismétlésénél. Kiemeltük továbbá, hogy a kvízeknek és teszteknek fontos szerep jut a formatív értékelésben és a hallgatók önértékelésének támogatásában. Ezen kívül betekintést nyújtottunk a tükrözött osztályterem, mint tanulásszervezési módszer alkalmazásába mesterséges intelligenciával működő chatbotok és további, autonóm tanulást támogató online eszközök segítségével. Rámutattunk arra is, hogy milyen mesterséges intelligencián alapuló lehetőségek állnak rendelkezésünkre a szóbeli és írásbeli kommunikáció fejlesztésére, különös tekintettel az idegennyelvek oktatásában.

Az előző műhelyekben megfogalmazott alapelvekhez hűen, ismét hangsúlyoztuk azt, hogy számos előnye mellett, a mesterséges intelligencia használata bizonyos problémákat is hordoz magában. Emiatt a mesterséges intelligencia által generált tartalmak kritikus értékelése kulcsfontoságú.

A műhelyt Kovács Máté, a Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék adjunktusa és Szabó Éva, a BTK Szakmódszertani Központjának helyettes vezetője, az Angol Nyelvpedagógia Tanszék adjunktusa tartotta.