DOKK
A 2022-1.1.1-KK-2022-00003-as számú, Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ "Mesterséges intelligencia az oktatásban labor (MIOL)" című projekt "MI képzések" alprojektje a következő két évben rendszeresen tart tudásmegosztó műhelyeket online és személyes formában is a mesterséges intelligencia (felső)oktatási felhasználási lehetőségeivel kapcsolatban.
Első tudásmegosztó műhely
Az első alkalom a következő címmel került megrendezésre 2024. július 2-án:
Tananyagfejlesztés mesterséges intelligencia segítségével: kép, hang, videó.
A következő kérdésekre kerestük a választ, valamint ötleteket a mesterséges intelligencia segítségével megvalósuló tananyagfejlesztéshez a résztvevőkkel: Hogyan optimalizálhatjuk a mesterséges intelligencia segítségével készült képeket? Milyen lehetőségeink vannak jelenleg hang- és mozgókép generálására, milyen technikai és etikai kihívásokkal kell szembenéznünk? Áttekintettük, milyen ingyenes és jól használható kép-, mozgókép- és hanggeneráló alkalmazások állnak jelenleg rendelkezésünkre, hogyan klónozható emberi hang és mire használható, hogyan készíthető egyetlen kulcsszó alapján oktatóvideó, hogyan írhatók át hanganyagok automatikusan word-be, vagy hogyan gyakorolhatunk a mesterséges intelligencia segítségével különböző szituációkban szóbeli társalgást.
A műhelyt Baditzné Dr. Pálvölgyi Kata a BTK Szakmódszertani Köpontjának vezetője, a Romanisztikai Intézet Spanyol nyelvi és Irodalmi Tanszék docense tartotta.
Második műhely
Ahogy arról korábban is beszámoltunk a 2022-1.1.1-KK-2022-00003-as számú, Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ "Mesterséges intelligencia az oktatásban labor (MIOL)" című projekt "MI képzések" alprojektje a következő két évben rendszeresen tart tudásmegosztó műhelyeket online és személyes formában is a mesterséges intelligencia (felső)oktatási felhasználási lehetőségeivel kapcsolatban. Az első műhelyt 2024. július 2-án tartottuk, a címe Tananyagfejlesztés mesterséges intelligencia segítségével: kép, hang, video volt.
A második műhely a következő címmel került megrendezésre 2024. december 2-án:
"A tanári és tanulói készségfejlesztés lehetőségei mesterséges intelligenciával / Skills development for teachers and students with AI"
A következő kérdésekre kerestük a választ: Hogyan támogatja a mesterséges intelligencia a kutatást és hogyan használható fel a tudományos szövegek írásában és lektorálásában? Milyen lehetőségeket nyújt a kurzus- és óratervezéshez, és az egyéni igények, valamint a tanulócsoportok kezeléséhez? Áttekintettük az etikus mesterséges intelligencia használat alapelveit, és megnéztük, hogy mely eszközöket lehet hatékonyan használni kutatások megtervezéséhez, tudományos cikkek megírásához és források kereséséhez. Ezen kívül betekintést nyújtottunk azokba a jelenleg ingyenes vagy korlátozottan ingyenes lehetőségekbe, melyek rendelkezésre állnak tudományos prezentáció készítéséhez, ötleteléshez kurzus- és óratervezésben, online anyagok felhasználásához tananyagfejlesztésben, valamint a differenciált tananyagtervezéshez az idegennyelv oktatásban. A mesterséges intelligencia használatának előnyei mellett igyekeztünk rámutatni annak lehetséges problémáira is, és hangsúlyoztuk a mesterséges intelligencia által generált tartalom kritikus értékelésének fontoságát.
A műhelyt Frank Prescott, az Angol Nyelvpedagógia Tanszék adjunktusa és Szabó Éva, a Szakmódszertani Központjának helyettes vezetője, az Angol Nyelvpedagógia Tanszék adjunktusa tartotta. A műhely első felének nyelve angol, a második felének nyelve magyar volt.
Harmadik műhely
Ahogy arról korábban is beszámoltunk, a 2022-1.1.1-KK-2022-00003-as számú, Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ "Mesterséges intelligencia az oktatásban labor (MIOL)" című projekt "MI képzések" alprojektje 2024-ben és 2025-ben rendszeresen tart tudásmegosztó műhelyeket online és személyes formában is a mesterséges intelligencia (felső)oktatási felhasználási lehetőségeivel kapcsolatban. Az első műhelyt 2024. július 2-án tartottuk Tananyagfejlesztés mesterséges intelligencia segítségével: kép, hang, video címmel, a második műhelyt pedig 2024. december 2-án A tanári és tanulói készségfejlesztés lehetőségei mesterséges intelligenciával címmel.
A harmadik műhely a következő címmel került megrendezésre 2025. március 27-én:
"Az (ön)értékelés, autonóm tanulás és önfejlesztés lehetőségei mesterséges intelligenciával"
A következő kérdésekre kerestük a választ: Hogyan használhatjuk fel a mesterséges intelligenciát kvízek és tesztek előállítására, és hogyan tudjuk ezzel támogatni hallgatóink önértékelését? Milyen lehetőségeket nyújtanak a mesterséges intelligenciával készített kvízek és tesztek a tanult ismeretek aktiválására, a hallgatók aktív részvételére és önálló tanulásuk ösztönzésére? Hogyan segíti a mesterséges intelligencia hallgatóink önálló tananyagfeldolgozását a tükrözött osztályterem, mint tanulásszervezési módszer alkalmazásakor? Milyen lehetőséget biztosít a mesterséges intelligencia az autonóm tanuláshoz kapcsolódó személyre szabott kommunikáció támogatására?
Áttekintettük a mesterséges intelligenciával generált kvízek és tesztek lehetséges felhasználását, és azok beépítését szemináriumokba és előadásokba a tananyag bevezetésénél, az előzetes ismeretek felelevenítésénél és egyes tananyagrészek ismétlésénél. Kiemeltük továbbá, hogy a kvízeknek és teszteknek fontos szerep jut a formatív értékelésben és a hallgatók önértékelésének támogatásában. Ezen kívül betekintést nyújtottunk a tükrözött osztályterem, mint tanulásszervezési módszer alkalmazásába mesterséges intelligenciával működő chatbotok és további, autonóm tanulást támogató online eszközök segítségével. Rámutattunk arra is, hogy milyen mesterséges intelligencián alapuló lehetőségek állnak rendelkezésünkre a szóbeli és írásbeli kommunikáció fejlesztésére, különös tekintettel az idegennyelvek oktatásában.
Az előző műhelyekben megfogalmazott alapelvekhez hűen, ismét hangsúlyoztuk azt, hogy számos előnye mellett, a mesterséges intelligencia használata bizonyos problémákat is hordoz magában. Emiatt a mesterséges intelligencia által generált tartalmak kritikus értékelése kulcsfontoságú.
A műhelyt Kovács Máté, a Francia Nyelvi és Irodalmi Tanszék adjunktusa és Szabó Éva, a BTK Szakmódszertani Központjának helyettes vezetője, az Angol Nyelvpedagógia Tanszék adjunktusa tartotta.